Matkustimme Kojot Sami Heiskasen kanssa maanantaina Italiaan Milanon ja Varesen välille Piero Maganzan luo majoittumaan vuoren rinteelle. Tiistaina aamulla Matti Helminen toi acreditoinnin jälkeen kisapuvut kisapaikalla. Ne olivat sopivia ja hyviä, paitsi aika kuuma tempopuku pitkillä hihoilla, kun auringossa oli reilu 30astetta=) Lisäksi tiistai aamuna TARKISTUTIN pyörän sääntöjen mukaiset mitoitukset ja kaiken olevan sääntöjen mukaista virallisessa tarkistuspisteessä! Olo olikin erittäin huojentunut ja iloinen kun sain kuulla että sääntörajojen puitteissa tiukka ajoasentoni oli ok! Itse asiassa tuuletin pihalla että JES nyt ei ole mistään enää stressiä kun kisalenkkikin oli erittäin mainio ja hieno ja pyörä sallittu! Tiistaina tutustuimme suksivoiteisiin ja uusiin innovatiivisiin tuotteisiin, sekä keskustelimme siitä että tulen Tammikuussa italiaan treenaamaan sekä kisaamaan, olen ollut loppukesän kontakteissa Italiaan sähköpostin kautta kaikesta urheiluun liittyvästä, ja nyt on selvää että talvella sinne matkataan! Keskiviikona ajoin Italiassa vuoren juurella loivemmassa maastossa valmistavan lenkin ja kaikki tuntui hyvälle, ainoastaan hieman kuumalta tuntui Kuopion +10-+13lyhyissä kovaa vedettyjen kelien jälkeen. Muuten otin rennosti ja olo luottavainen, ruokatarjoilut olivat vallankumoukselliset koko reissun=D Kisapäivänä söin normaalisti ja matkasimme kisapaikalle. kaikki sujui hienosti pyöräni oli huollettu ja tarkisteltu jopa laakerit vaihdettu, kaikki ok, ite vain hyppäsin selkään! Tunti ennen starttia tapahtui kauheita. Minulle sanottiin että 2cm satulaa taakse! 2cm Tankoa taakse! Tiistaina kaikki oli ok ja pyörä oli samoissa säädöissä! pasmat sekosi täysin ja sanoin että tämä oli tässä en pääse mihinkään! Nollasin pääni kuitenkin ja menin verryttelemään ja ajattelin no kyllä tämä tästä.
Kisassa en saanut oikeaa tunnetta missään vaiheessa, olin liian kaukana satulasta ja meinasin pudota vaakaputkelle! Yritin kuitenkin kaikkeni ja ajattelin kyllä tämä ihan hyvin menee. Viimeinen 10km oli parasta vauhtia tässä kisassa ja vauhdin jako oli sopiva. Sain kaikki irti mitä tuossa tilanteessa oli otettavissa. Fyysiset valmistumiset oli menneet hyvin kuten kaikki muu. Teknisti vain räjähdin tänään asentomuutoksista jotka pakotettiin tekemään! Edessä 46 välitys oli toinen tekijä 39 olisi ollut sopiva jotta olisi kierrokset pysyneet riittävinä kovassa nousussa, tosin en tuosta asennosta olisi nousua ajanut hyvin mitenkään. Maalissa olin vain huojentunut että rääkki oli ohi!!! Pettymys tuli reilun tunnin päästä kun tajusin ja hyväksyin että että pieleen se meni! Helminen joutui jopa sahaamaan sentin satulan kärjestä ja moni muu taisteli lähtöalueella mittamiesten kanssa, joten jotenkin tuntuu että mittalaite oli virhemitoissa tai sitten säännöt oli muuttuneet keskiviikkona!
Syyt omasta tasosta jääntiin on selvillä, joten en masentunut. Ensi kesälle tulee asentomuutos 2005 malliin! Jolloin jatkossa ei tarvitse pelätä sääntöjä yhtään! Lisäksi Piero ja muut Italialaiset valmentajat olivat sitä mieltä että silloinen ajoasento on ollut järkevämpi, itse asiassa heidän mielestään optimaalinen kun selostin kaikki mitoitukset!
Kisan jälkeen matkasimme Pieron kyydissä Sweitsin ja alppien yli autolla Oberhofiin ampumahiihdon MM kisoihin, jossa tunnelma oli konsanaan kuin kolmannen valtakunnan salissa=) Ja olimme esim rullasuksi palaverissa tutustumassa uutuuksiin. Lauantaina lensimme Franfurtista Tuomas Turusen ja Kojotin enon vastaanottamana Helsinkiin!